Cała prawda o majątku
Kościoła katolickiego w Polsce.
31 procent dóbr zabranych Kościołowi na terenach
obecnej Rzeczpospolitej pozostaje w rękach państwa - ukazuje raport
przygotowany przez ks. prof. Dariusza Walencika na zlecenie Komisji
Konkordatowych Rządu i Episkopatu. Dokument wykazuje też, że od 63 lat polskie
państwo nie stosuje się do uchwalonego przez siebie ustawodawstwa, które
nakazuje przekazywanie na cele kościelne dochodów z zagarniętych dóbr.
Opracowanie nosi tytuł: "Regulacje prawne - nacjonalizacja – rewindykacja.
Nieruchomości Kościoła katolickiego w Polsce w latach 1918 – 2012".
Ponad 480 stron liczy
unikalny raport autorstwa ks. prof. Dariusza Walencika. Ukazuje dokładny stan
posiadania Kościoła w Polsce od 1918 r. wraz ze wszystkimi późniejszymi
zmianami. Z lektury dokumentu dowiadujemy się precyzyjnie ile Kościół posiadał
w II Rzeczpospolitej, jaka była dokładnie skala komunistycznego zaboru oraz ile
Kościołowi zwrócono na skutek częściowej rewindykacji dóbr po 1989 r. A
wreszcie, ile polskie państwo wciąż jest winne Kościołowi, co powinno stanowić
podstawę do ustalenia ostatecznej wysokości odpisu podatkowego.
Badacz szczegółowo analizuje
także sposób funkcjonowania Funduszu Kościelnego. Dowodzi, że Fundusz, którego
celem miało być wspieranie kościelnej działalności, w praktyce przez 39 lat
przeznaczał gros swych środków na walkę z Kościołem. Ten pierwszy w historii,
całościowy raport dotyczący kościelnego mienia ma charakter przełomowy, gdyż
dotąd skalę zaboru mienia kościelnego można było tylko szacować z możliwością
błędu, a teraz została precyzyjnie wyliczona w oparciu o najbardziej wiarygodne
źródła.
Raport opiera się na
źródłach pochodzących z kilkunastu archiwów kościelnych i państwowych, danych
zgromadzonych przez pracowników Departamentu Wyznań Ministerstwa Administracji
i Cyfryzacji, a ponadto wzbogacony został o wyniki badań autora podczas wcześniejszej,
ośmioletniej pracy naukowej nad tym tematem.
Geneza raportu
Pomysł opracowania raportu
powstał na pierwszym spotkaniu Zespołów Roboczych Komisji Konkordatowych ds.
Finansów, jakie odbyło się 3 kwietnia 2012 r. Celem rozpoczynających się
wówczas rozmów Kościoła z rządem było zastąpienie utworzonego w 1950 r. na mocy
ustawy o dobrach martwej ręki Funduszu Kościelnego - nowoczesnym i stosowanym w
innych krajach europejskich rozwiązaniem w formie dobrowolnego odpisu
podatkowego. A do tego, by określić właściwy poziom odpisu podatkowego mającego
zastąpić Fundusz Kościelny, niezbędne było dokonanie precyzyjnych wyliczeń,
jakie faktycznie sumy państwo winno do funduszu przekazywać.
Przyjęto postulat, aby
likwidację Funduszu Kościelnego poprzedzić szczegółowym raportem, co do jego
działalności oraz dóbr kościelnych pozostających wciąż w rękach państwa. Jego
opracowanie powierzono ks. prof. Dariuszowi Walencikowi z Uniwersytetu
Opolskiego, najlepszemu w Polsce specjaliście w zakresie dóbr majątkowych Kościoła.
Warto wyjaśnić, że na mocy
ustawy o dobrach martwej ręki z 1950 r., Fundusz Kościelny powinny tworzyć
wszystkie dochody uzyskiwane przez nowego właściciela, czyli państwo, z
zabranych wówczas Kościołowi dóbr ziemskich. Problem polegał na tym, że państwo
nigdy – ani przed 1989 r., ani później - nie respektowało zapisów ustawy w tym
zakresie. Nigdy więc nie oszacowano ilości zabranych Kościołowi dóbr, ani
dochodów z nich płynących.
Fundusz Kościelny zasilany
był znacznie niższymi środkami od przewidzianych, które uzyskiwał bezpośrednio
z budżetu. O ich wysokości decydował wyłącznie aktualny układ polityczny.
Ustawowego obowiązku przeznaczania na cele kościelne dochodów z zabranych im
majątków, nie respektowały także demokratyczne rządy po 1989 r. W wolnej Polsce
państwo nie zadało sobie trudu, aby wyliczyć, ile Kościoły winny otrzymywać z
Funduszu Kościelnego, mimo świadomości, że obecna sytuacja jest
niesprawiedliwa. Znana jest wypowiedź min. Marka Pernala, dyrektora Biura ds.
Wyznań Urzędu Rady Ministrów z 13 grudnia 1994 r., w której przyznał, że
państwo nie wypełnia swoich zobowiązań w tym zakresie.
Na podstawie materiałów
archiwalnych Ministerstwa Rolnictwa i byłego Urzędu do Spraw Wyznań oszacował,
że tylko na podstawie ustawy o dobrach martwej ręki państwo przejęło od
kościołów i związków wyznaniowych nieruchomości i majątki ziemskie o łącznym
obszarze ok. 134 tys. ha, w tym od Kościoła katolickiego ok. 120 tys. ha.
Biorąc za podstawę
przeciętny dochód z hektara w gospodarstwie uspołecznionym, wyliczył, że dochód
państwa z przejętych nieruchomości Kościoła katolickiego w 1994 r. wynosił co
najmniej 457 mld zł, a na rzecz Funduszu Kościelnego przekazano 110 mld (stare
złote). Wyjaśnił, że "ten szacunek jest najniższym z możliwych, ponieważ
przyjęta została najniższa spośród występujących w dostępnych i publikowanych
źródłach kategoria dochodu".
Mimo takiej deklaracji
ministra odpowiedzialnego za relacje państwa z Kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi, nic w tej sprawie przez kolejne lata nie zrobiono. Do tematu
powrócono dopiero w trakcie rozmów na forum Komisji Konkordatowych w ubiegłym
roku, poświęconych likwidacji Funduszu Kościelnego i zastąpienia go dobrowolnym
odpisem podatkowym.
Niezbędne okazało się
opracowanie raportu, odpowiadającego na pytanie: ile Kościół stracił, ile
odzyskał oraz co pozostaje w rękach państwa. Mając takie dane można dopiero
wyliczyć, ile powinien wynosić w rzeczywistości budżet Funduszu Kościelnego - w
zgodzie z art. 8 ustawy o dobrach martwej ręki.
Ile zabrano Kościołowi?
W świetle precyzyjnych
wyliczeń ks. prof. Walencika obszar nieruchomości, jakie posiadał Kościół
katolicki w Polsce przed 1939 r. (w dwóch swych obrządkach rzymsko- i
greckokatolickim) wynosił 377 tys. 885, 4 ha. Po utracie ziem wschodnich
Rzeczpospolitej na skutek ich okupacji przez Armię Czerwoną w 1939 r. oraz
decyzji o zmianie granic podjętej przez mocarstwa w 1945 r., Kościołowi
pozostało 168 tys. 963, 9 ha. Chodzi tu o tzw. ziemie dawne, czyli te, które i
przed o po wojnie należały do Polski.
Wynika stąd, że na skutek
przejęcia poważnej części terenów państwa polskiego przez Związek Radziecki,
osoby prawne Kościoła katolickiego utraciły bezpowrotnie 208 tys. 921, 5 ha,
czyli ponad połowę swego stanu posiadania.
Na poniemieckich ziemiach
zachodnich i północnych (tzw. ziemie odzyskane), gdy weszły one w skład państwa
polskiego, Kościołowi katolickiemu (i innym związkom wyznaniowym) pozwolono na
objęcie części nieruchomości po Kościołach niemieckich. Dekret z 8 marca 1946
r. przyznawał znajdujące się tam mienie należące do niemieckich instytucji
publicznych, uznawanym przez PRL osobom prawnym prawa publicznego. W ten sposób
traktowany był w pierwszym okresie i Kościół. W świetle spisów z lat 1948/49
obszar nieruchomości będących w użytkowaniu kościelnych osób prawnych na tych
terenach wynosił 33 tys. 334 ha.
Bezpośrednio po wojnie, na
terenie Polski w jej nowych granicach Kościół katolicki władał 202 tys. 297, 9
ha nieruchomości ziemskich. Polskie władze komunistyczne nie przystąpiły od
razu do ich konfiskaty. Dekret promoskiewskiego, agenturalnego Polskiego
Komitetu Wyzwolenia Narodowego o reformie rolnej z 6 września 1944 r.
stwierdzał, że o położeniu prawnym nieruchomości należących do Kościoła ma
zadecydować Sejm Ustawodawczy. PKWN ograniczył się do przejęcia lasów
stanowiących własność instytucji kościelnych. Zagarnięte zostały działki leśne
o powierzchni powyżej 25 ha, włącznie z nieruchomościami tam się znajdującymi.
Generalny atak na Kościół
nastąpił wraz z końcem lat czterdziestych XX w. Wówczas podjęta została decyzja
o pozbawieniu go materialnych podstaw działania. Pierwszym krokiem była
likwidacja dzieł charytatywnych Kościoła. Na podstawie ustawy z 28 października
1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia upaństwowiono wszystkie
kościelne szpitale.
23 stycznia 1950 r. poddano
pod przymusowy państwowy zarząd cały majątek znajdujący się we władaniu
kościelnej Caritas i jej ogniw. 8 stycznia 1951 r. weszła w życie ustawa o
przejęciu aptek na własność państwa – w tym licznych prowadzonych przez zakony.
20 marca 1950 r.
komunistyczny Sejm przyjął ustawę "o przejęciu przez państwo dóbr martwej
ręki, poręczeniu proboszczom gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu
Kościelnego”. Stanowiła ona, że upaństwowieniu bez odszkodowania podlegać będą
nieruchomości ziemskie Kościoła i innych związków wyznaniowych, leżące poza
granicami miast. Jako nieruchomość ziemska traktowana był cała ziemia wraz z budynkami
gospodarczymi oraz mieszkalnymi służby rolnej.
Nie podlegały upaństwowieniu,
w świetle ustawy, te nieruchomości ziemskie, które były przeznaczone na cele
kultowe. Słowem te, na których znajdowały się obiekty kultu religijnego,
siedziby władz związków wyznaniowych, cmentarze, kaplice, kościoły i domy
zakonne.
Ponadto ustawa poręczała
proboszczom posiadanie gospodarstw rolnych, stanowiących źródło ich utrzymania.
Granicą było 50 ha, a w 3 województwach: poznańskim, pomorskim oraz śląskim -
100 ha. W takiej sytuacji zabierano parafii przynależne jej beneficjum rolne,
natomiast zostawiać miano ziemię, z której dochód na swe utrzymanie czerpał
proboszcz.
Jednak w rzeczywistości
praktyka była inna. Konfiskowano zazwyczaj to, co urzędnicy uznali za godne
konfiskaty, nie zważając na zapisy ustawy o dobrach martwej ręki. O tym, czy
cokolwiek proboszczowi pozostawiono czy nie, decydowała wyłącznie polityczna
jego ocena.
Stojący w latach
pięćdziesiątych na czele Urzędu ds. Wyznań dyr. Antoni Bida na naradzie
wojewódzkich pełnomocników do spraw przejęcia dóbr martwej ręki w dniu 11 grudnia
1950 r. podkreślił, że "ratio legis" ustawy jest pozostawienie
gruntów duchownym. W związku z tym należy proboszczom pozostawić 5 ha nawet
wtedy, gdy hipoteczny tytuł własności nie potwierdza beneficjalnego charakteru
gruntów.
Jeżeli zaś proboszcz jest
"politycznie pozytywny" i ziemię uprawiał (tj. nie wydzierżawiał
jej), można pozostawić nawet 10 ha. Bywały i takie sytuacje, że gospodarstwo
proboszcza nacjonalizowano, ale – o ile był grzeczny – to nadal pozostawiano mu
w je użytkowanie.
Oprócz tego Prymasowi
Stefanowi Wyszyńskiemu, który zgodził się podpisać porozumienie z rządem (14
kwietnia 1950 r.), udało się wynegocjować pozostawienie po 5 ha dla każdego
domu zakonnego, po 50 ha dla biskupów diecezjalnych oraz po 50 ha dla
seminariów duchownych.
W sumie, na skutek opisanych
wyżej działań obszar upaństwowionych nieruchomości ziemskich Kościoła
katolickiego - jak wylicza w swym raporcie ks. prof. Walencik - wyniósł 144
tys. 738, 3 ha. Jako własność Kościoła pozostało 13 tys. 225, 6 ha, a ponadto
podmioty kościelne były użytkownikami bądź dzierżawcami 12 tys. 473, 4 ha
ziemi. W sumie we władaniu różnych jednostek organizacyjnych Kościoła
katolickiego na terenie ziem dawnych pozostało 25 tys. 699 ha oraz 4 tys. 318
ha na ziemiach zachodnich i północnych.
Ponadto podmiotom kościelnym
skonfiskowano 3 tys. 437 budynków w całości i 381 w części.
Fundusz Kościelny
Jak już mówiliśmy, ustawa o
dobrach martwej ręki stanowiła (art. 8), że dochody pochodzące z przejętego
majątku kościelnego miały być przekazywane na rzecz powołanego wówczas Funduszu
Kościelnego. Był to jednak zapis martwy, a od samego początku Fundusz czerpał
potrzebne mu środki z budżetu państwa.
Zgodnie z ustawą Fundusz
Kościelny miał służyć utrzymaniu i odbudowie kościołów, finansowaniu kościelnej
działalności charytatywno-opiekuńczej, udzielaniu duchownym pomocy materialnej
i lekarskiej, organizowaniu dla nich domów wypoczynkowych oraz ubezpieczeniu
zdrowotnemu duchownych w uzasadnionych wypadkach. Przewidywał także ubezpieczenie
emerytalne tych księży, którzy kwalifikowani byli przez władzę jako
"społecznie zasłużeni".
Systemem ubezpieczeń
społecznych objęto wyłącznie duchownych-kolaborantów, działających np. w
Komisji Księży przy ZBOWID bądź w państwowym Zrzeszeniu Katolików
"Caritas". Stanowili oni w szczytowym okresie najwyżej ok. 10 % ogółu
duchownych.
W praktyce większość zadań
nałożonych na Fundusz w ustawie o dobrach martwej ręki nie była wypełniana,
natomiast przez cały okres komunistyczny Fundusz Kościelny służył finansowaniu
działalności antykościelnej oraz premiowaniu duchownych lojalnych wobec reżimu.
A dysponując dość sporymi środkami – rzędu kilkudziesięciu milionów zł. rocznie
- stał się wygodnym narzędziem realizacji polityki wyznaniowej totalitarnego
państwa.
Ks. prof. Walencik wykazuje,
że w latach 1950 - 89 ze środków Funduszu Kościelnego finansowano - bez żadnej
podstawy prawnej – m. in. działalność Centralnej Szkoły Partyjnej przy KC PZPR,
Ośrodka Doskonalenia Kadr Ministerstwa Sprawiedliwości, dotowano Związek
Nauczycielstwa Polskiego, propagandowe wiece antykościelne oraz materiały
szkalujące hierarchię Kościoła katolickiego, wypłacano nagrody kierownikom
wydziałów ds. wyznań, opłacano donosy na księży, finansowano prasę
antykatolicką i delegacje zagraniczne pracowników Urzędu ds. Wyznań.
Wysokość środków, jakie
wydatkował Fundusz Kościelny stopniowo rosła. O ile w pierwszym roku istnienia
dysponował on sumą 1 mln 100 tys. zł, to w dziesięć lat później - 29 mln. 400
tys. zł., w 1981 r. – 51 mln 495 tys. zł., a w 1988 r. - 357 mln 791 tys. zł. (kwoty
są podane w zł sprzed denominacji).
Z tego zdecydowana większość
pieniędzy przeznaczana była na działalność pozaustawową, czyli antykościelną.
Np. w 1952 r. na takie cele wydano 39,3 % Funduszu, a w 1962 r. - 82,6%.
Wysokość środków na cele walki z Kościołem spadła na początku okresu rządów
Edwarda Gierka do 48,1 %, aby potem znów wzrosnąć - do aż 94, 6 % w 1989 r.
Widać tu wyjątkową determinację komunistów, którzy nawet w okresie
manifestowanego wówczas dialogu z Kościołem, do końca zwiększali ilość środków
przeznaczonych na walkę z nim. Nic w tym dziwnego, skoro aż do przełomu 1989 r.
Kościół katolicki traktowany był jako "wróg nr 1" systemu
komunistycznego.
W sumie 2/3 środków Funduszu
Kościelnego w okresie PRL przeznaczono na finansowanie zadań wymierzonych
przeciwko Kościołowi i nie znajdujących żadnego oparcia w zapisach ustawy o
dobrach martwej ręki.
Dla porównania ks. Walencik
pokazuje, jak znikomą część środków Fundusz Kościelny wydatkował na działalność
charytatywną bądź na odbudowę i utrzymanie świątyń. Na wspieranie pracy
charytatywnej Kościołów do 1989 r. wydawano przeciętnie zaledwie 0,2 % środków
Funduszu, a na odbudowę i utrzymanie świątyń kilkanaście procent.
Radykalny zwrot w
funkcjonowaniu Funduszu Kościelnego nastąpił w 1990 r. Od tego czasu sto
procent środków Fundusz przeznaczał na cele ustawowe. Początkowo największą
pozycję w wydatkach Funduszu zajmowało wspomaganie kościelnej działalności
charytatywnej, opiekuńczej i oświatowo-wychowawczej oraz remonty i konserwacje
kościelnych obiektów zabytkowych.
W kolejnych latach trend ten
uległ szybkiej zmianie na rzecz finansowania składek duchownych na
ubezpieczenie. Fundusz Kościelny od mniej więcej połowy lat 90. wpłaca 80 %
składki do ZUS za tych duchownych, którzy nie są zatrudnieni na umowie o pracę,
czyli krótko mówiąc, oddają się w pełni działalności duszpasterskiej. Dodatkowo
Fundusz Kościelny finansuje 100 % składki misjonarzy i członków zakonów
kontemplacyjnych.
Podstawę składki stanowi
najniższe ustawowe wynagrodzenie, zatem duchowni ci otrzymują potem najniższe
emerytury. Fundusz nie opłaca składek duchownych, którzy są zatrudnieni na
umowie o pracę i są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych.
Raport ukazuje, że po 1989
r. coraz większy udział w wydatkach Funduszu Kościelnego zajmują składki
emerytalne i zdrowotne osób duchownych. O ile w 1990 r. stanowiły one 7,9 %
wydatków, to w 2000 r. - 87,2 %, a od 2010 r. do dziś - dokładnie 100 %
wydatków Funduszu. W związku z tym zmniejszaniu podlegały wydatki na
działalność charytatywną bądź remonty zabytkowych obiektów sakralnych.
Na działalność charytatywną
przeznaczono w 1990 r. 60,3 % środków Funduszu, a w 2000 r. już tylko 6 %.
Natomiast od 2010 r. nie są pokrywane w ogóle. Z kolei na utrzymanie i remonty
zabytkowych obiektów sakralnych w 1990 r. Fundusz wydał 31,8 % swych środków, w
2000 r. - 6,9 %, a od 2010 r. nie wydaje na ten cel ani złotówki.
Rewindykacja kościelnego mienia
W 1989 r. polskie państwo
uznało swoją winę wobec Kościoła i zadeklarowało wolę naprawienia krzywd.
Prawny wyraz tej decyzji znalazł się w uchwalonej przez Sejm 17 maja 1989 r.
ustawie o stosunku państwa do Kościoła katolickiego. Jej przepisy rozstrzygały
o sposobie przywracania w postępowaniu regulacyjnym własności upaństwowionych nieruchomości
kościelnych. W celu rewindykacji tych nieruchomości utworzono Komisję
Majątkową, składającą się zarówno z przedstawicieli Kościoła jak i państwa.
Warto zaznaczyć, że zwrotowi
podlegały tylko te nieruchomości, których przejęcie nastąpiło z pogwałceniem
wprowadzonego przez samych komunistów prawa, bądź bez jakiegokolwiek tytułu
prawnego. Była to sytuacja odmienna niż w innych krajach postkomunistycznych
np. w Czechach, gdzie zdecydowano się oddać Kościołowi wszystko co mu zabrano.
Na mocy ustawy o stosunkach
państwo-Kościół nastąpiło też uwłaszczenie tych nieruchomości, którymi w dniu
wejścia w życie ustawy (23 maja 1989 r.) Kościół władał. Potwierdzono zatem
prawo własności do 14 tys. 74 ha, którymi władały w tym czasie osoby prawne
Kościoła. Wcześniej analogiczne uwłaszczenie dotyczące 4 tys. 317 ha dokonane
zostało na ziemiach poniemieckich, w okresie odwilży gierkowskiej w latach 70.
Szczegółowo pracę Komisji
Majątkowej określało "zarządzenie Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów z 8
lutego 1990 r. w sprawie trybu postępowania regulacyjnego w przedmiocie
przywrócenia osobom prawnym Kościoła katolickiego własności nieruchomości lub
ich części" oraz "Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 grudnia 1990 r.
w sprawie wyłączania nieruchomości zamiennych lub nakładania obowiązku zapłaty
odszkodowania na rzecz kościelnych osób prawnych".
Ustawa o stosunku państwa do
Kościoła katolickiego stanowiła, że przedmiotem postępowania regulacyjnego
przed Komisją Majątkową mogły być m.in. nieruchomości lub ich części zagarnięte
na podstawione ustawy o dobrach martwej ręki, o ile nie wydzielono z nich
gospodarstw rolnych proboszczów, diecezji bądź seminariów duchownych. Także
grunty leśne, o ile stanowiły część przejętych nieruchomości ziemskich.
Dodatkowo postępowaniem
regulacyjnym mogły zostać objęte upaństwowione nieruchomości kościelne, jeżeli
zostały wywłaszczone, a odszkodowanie nie zostało wypłacone lub nie zostało
podjęte.
Jeśli chodzi o majątek
stowarzyszeń kościelnych lub zgromadzeń bezhabitowych, przedmiotem postępowania
mogły być te dobra, które zostały przejęte w drodze rozporządzenia Ministra
Administracji Publicznej z 10 marca 1950 r. o likwidacji tych stowarzyszeń.
Postępowanie dotyczyć mogło także upaństwowionych nieruchomości fundacji
kościelnych, jak i mienia kościelnych osób prawnych upaństwowione po 1948 r. w
trybie egzekucji zaległości podatkowych. Natomiast bezpowrotnie Kościół z
Polski stracił wszystko to, co znajdowało się na terenach włączonych do ZSRR po
1945 r.
W sumie, Komisja Majątkowa w
trakcie swej dwudziestoletniej działalności przywróciła bądź przekazała jako
mienie zamienne osobom prawnym Kościoła katolickiego nieruchomości o
powierzchni 65 tys. 705,2 ha. Ponadto na mocy prawomocnie zakończonych
postępowań sądowych Kościołowi zwrócono nieruchomości o powierzchni 29 ha.
Oprócz tego w wyniku działalności Komisji Majątkowej do osób prawnych Kościoła
katolickiego powróciło 490 budynków i lokali oraz skarb państwa przekazał im
140 mln 326,8 tys. zł. tytułem odszkodowań. Dodając do tego ziemie użytkowane w
okresie PRL a później uwłaszczone, można wyliczyć, że łączna suma
rewindykowanych nieruchomości ziemskich Kościoła wyniosła 115 tys. 714,7 ha.
W efekcie tego procesu na
tzw. ziemiach dawnych (tych co przed i po wojnie należały do Polski) zwrócono
Kościołowi katolickiemu 56,9 % zabranych nieruchomości ziemskich, a na terenie
całej Polski (w obecnych jej granicach) - 69,2 %.
Porównując te dane ks. prof.
Walencik wylicza, że w rękach polskiego państwa pozostało 67 tys. 286 ha
nieruchomości ziemskich zabranych Kościołowi. Jednakże biorąc pod uwagę, że
osoby prawne Kościoła katolickiego na Ziemiach Zachodnich i Północnych uzyskały
nadwyżkę w wysokości 4 tys. 928,3 ha, zasadnym wydaje się jej potrącenie. Tym
samym - jak stwierdza autor raportu - należy finalnie przyjąć, iż obszar
nieruchomości, które nie zostały zwrócone osobom prawnym Kościoła katolickiego
wynosi 62 tys. 357,6 ha.
Jaka rekompensata za Fundusz Kościelny?
Skoro celem przygotowywanej
obecnie umowy Kościoła z rządem jest wprowadzenie odpisu podatkowego
zastępującego likwidowany Fundusz Kościelny, niezbędne jest dokonanie
precyzyjnych wyliczeń, jakim minimalnym budżetem winien dotąd dysponować tenże
fundusz. Za podstawę aktualnego wyliczenia jego budżetu należałoby przyjąć
dochody jakie państwo uzyskuje z nieruchomości zagarniętych na podstawie ustawy
o dobrach martwej ręki.
Z wyliczenia Biura do Spraw
Wyznań URM dokonanego w 1994 r. wynika, że na podstawie ustawy o dobrach
martwej ręki państwo przejęło od Kościoła katolickiego nieruchomości ziemskie o
łącznym obszarze około 120 tys. ha. Od tego należy odjąć to, co Komisja
Majątkowa zwróciła lub przekazała jako grunty zamienne z powodu nienależytego
wykonania tejże ustawy (49 tys. 200 ha) oraz grunty upaństwowione, ale
pozostające w rękach Kościoła, z których proboszczowie mogli otrzymywać dochody
(5 tys. 471,2 ha).
Tak więc masę Funduszu
Kościelnego powinny stanowić aktualnie - jak precyzyjnie wylicza w swym
raporcie ks. prof. Walencik - nieruchomości o obszarze 65 tys. 329 ha (59 tys.
906,5 ha przeliczeniowych), które nie zostały zwrócone Kościołowi na terenie
ziem dawnych.
Przyjmując dochodowość z
tzw. hektara przeliczeniowego wyliczaną przez Główny Urząd Statystyczny w 2011
r. na 2713 zł (co jest najniższą spośród dostępnych kategorii dochodu z ziemi),
łatwo jest obliczyć, że obecny budżet Funduszu Kościelnego musiałby wynosić 162
mln 526 tys. zł i to tylko dla Kościoła katolickiego.
Taka zatem suma powinna być
brana pod uwagę przy wyznaczaniu wysokości odpisu podatkowego, który ma
zastąpić dotychczasowy Fundusz Kościelny: 162,5 mln zł, a nie 96 mln zł, które
w obecnym roku państwo przeznaczyło na ten cel.
Dlatego Kościół na początku
negocjacji wysunął propozycję 1 % odpisu podatkowego. Tylko bowiem taki odpis
zagwarantowałby Kościołowi to, co rzeczywiście mu się należy z tytułu
zastąpienia Funduszu Kościelnego innym rozwiązaniem. Szkoda, że przy
podejmowaniu decyzji o ostatecznej wysokości odpisu podatkowego nie poczekano
na zakończenie prac nad raportem ks. prof. Walencika. Uwzględnienie wyników
jego prac zaowocowałoby zapewne korzystniejszym dla Kościoła rozwiązaniem.
Przyczyną jest wyjątkowo
sztywna postawa strony rządowej, która przez półtora roku nie godziła się na
podniesienie proponowanej przez nią wysokości odpisu 0,3 %, tak, że osiągnięcie
odpisu 0,5 % Kościół musiał uznać za sukces.
KOMENTARZE:
~patryknowodworski1 : A skąd kościół miał ten "niby" majątek, skoro żaden ksiądz oficjalnie nie pracuje? Wszystko to dostali w darowiźnie. Nie tłumaczą się z niczego, nie płacą podatków od tzw. tacy, gdyż nikt tego nie może nawet skontrolować. Apostołowie tworząc chrześcijaństwo, wymagali od każdego wiernego, który chciał do nich przystąpić wyzbycia się majątku (czytaj rozdania go potrzebującym). Wystarczy przeczytać ze zrozumieniem Nowy Testament. Dopiero trzysta lat później na pierwszym soborze ówcześni duchowni odeszli od Apostolskiego pojmowania Chrześcijaństwa i przyjęli wizję św. Szawła, przestępcy, którego ponoć nawiedził Duch Święty. To właśnie wtedy narodziło się złodziejskie i chore Chrześcijaństwo, które mamy do dzisiaj. Pozdrawiam wszystkich nawiedzonych. Nie mówię, że nie należy wierzyć w Boga! Nie można wierzyć w księży, gdyż im jest do niego bardzo daleko!
~max : Tak oto pomieszało się temu co ten artykuł napisał
w głowie. Dla niego kłamstwo, obłuda i pazerność, wprost nie z wymiarowaną jest
całą prawdą. Prawdą jest to, że kościół w Polsce od wieków okradał państwo
wykorzystując naiwność naszych władców-nieudaczników. A ci dla własnych
chwilowych korzyści i kaprysów ten kraj niszczyli rozdając jego majątek, bez
żadnego prawa. Tak kościół się do tamtych metod przyzwyczaił, że nadal Jego
roszczeń i naszych grzechów się nie pozbędziemy. Tę pazerną łapę trzeba odciąć
raz na zawsze.
~Lao do ~Żeglarz: Słowiańskie mosty i
pomosty, budowle obronne, ośrodki handlowe a nawet wyrocznie cieszyły się
wielkim uznaniem.
Tymczasem dzisiaj zakłamani politycy, sługusy Kościoła, twierdzą, że państwowość zawdzięczamy Kościołowi. Hańba, panowie politycy, tak kłamać to jest hańba. Gdybyśmy nie mieli państwa z mądrym władcą, chrześcijanie prawdopodobnie wyrżnęliby nas w pień jak Prusów, i dzisiejsza tu dyskusja nie miałaby miejsca.
Jest nadzieja, że nasza historia jest w bibliotece Watykanu i kiedyś Polacy będą mogli ją przeczytać i będą mogli być dumni ze swojego pochodzenia i dziedzictwa. Na razie pozostajemy uniżonymi poddanymi lenników Watykanu.
Tymczasem dzisiaj zakłamani politycy, sługusy Kościoła, twierdzą, że państwowość zawdzięczamy Kościołowi. Hańba, panowie politycy, tak kłamać to jest hańba. Gdybyśmy nie mieli państwa z mądrym władcą, chrześcijanie prawdopodobnie wyrżnęliby nas w pień jak Prusów, i dzisiejsza tu dyskusja nie miałaby miejsca.
Jest nadzieja, że nasza historia jest w bibliotece Watykanu i kiedyś Polacy będą mogli ją przeczytać i będą mogli być dumni ze swojego pochodzenia i dziedzictwa. Na razie pozostajemy uniżonymi poddanymi lenników Watykanu.
~Żeglarz do ~Göde: Uprzejmie przypominam, że
chrześcijaństwo wprowadził do istniejącego księstwa niejaki Mieszko; do
istniejącego księstwa! To był X wiek! Na terenach obecnej Polski były księstwa
rządzone przez Słowian, byli kapłani słowiańskiej wiary! I co my o nich dzisiaj
wiemy? Ano nic, bo kościół zniszczył naszą, słowiańską historię! Na miejscu chramów
pobudowali kościoły, kapłanów zabili i to był koniec historii Polaków!
A teraz jeszcze niektórzy mają czelność wmawiać, że Polska istnieje dzięki Rzymowi! He, he! Polska historia nie istnieje dzięki Rzymowi!
Czy wiecie, że na Ostrów Legnicki w IX wieku wiodły dwa mosty (250m i 400m poprzez wodę o głębokości 14 metrów? Nie wiecie? To pojedzcie na Ostrów, a dowiecie się, że my Słowianie żyliśmy tysiąc lat - handlując z Rzymianami - i dopiero kościół nas wykończył...
A teraz jeszcze niektórzy mają czelność wmawiać, że Polska istnieje dzięki Rzymowi! He, he! Polska historia nie istnieje dzięki Rzymowi!
Czy wiecie, że na Ostrów Legnicki w IX wieku wiodły dwa mosty (250m i 400m poprzez wodę o głębokości 14 metrów? Nie wiecie? To pojedzcie na Ostrów, a dowiecie się, że my Słowianie żyliśmy tysiąc lat - handlując z Rzymianami - i dopiero kościół nas wykończył...
~gog do ~Anty_Klerykał: Już są dość częste
przypadki nakładania na mieszkańców parafii podatków, przeróżnych obciążeń, bez
względu na wyznanie, stan majątkowy. Kler w Polsce żyje jak w średniowieczu, jest
tzw. "podymne", może nawet wprowadzi dziesięcinę dla rolników. Jakie
dobra stworzył kler swoimi rękoma, dawał rozwody magnatom za wioski, rozgrzeszenia
za mordy i napady, babcia w godzinie śmierci na widok nieba roztaczanego na
łożu śmierci przez bożego posłańca dawała wszystko nie bacząc na rodzinę? Dzisiaj
z unijnych darów robi z siebie dobroczyńcę, gdzie dewoty to najczęstszy
konsument CARITASU.
~bokasyko pod słonecznikiem : Przeczytane w Internecie: "Uczestnicząc w
mszy, zanim podejdzie do was pasibrzuch w czarnej kiecy z koszyczkiem lub
służący tego pasibrzucha, zanim dacie na tacę, pomyślcie: " Ustawa o
stosunku państwa do Kościoła z 1989 r. otwarła duchowieństwu wrota do
ziemskiego raju przepychu i bogactwa. Dzięki niej kler rzymskokatolicki stał
się najbogatszym właścicielem w Polsce. Różnymi drogami do jego przepastnych
kas wciąż płyną gigantyczne majątki warte dziesiątki miliardów złotych. Komisja
Majątkowa, władze miast i województw rozdają polską ziemię. Ciągle nowe przywileje,
ulgi i darowizny pompują kiesę finansowego olbrzyma. Patrzy na to wszystko
biedny Polak...i płaci na rozpasaną bandę pasibrzuchów w czarnych kiecach! Ile?
Dochody Kościoła katolickiego to głównie wpływy z kasy publicznej (województwa,
gminy, spółki skarbu państwa itp.), bo pochodne konkordatu kosztują nas prawie
3,5 mld zł rocznie. I tak:
utrzymanie kapelanów – 55 mln zł; katechetów – 1,35 mld zł;
szkolnictwo wyższe – 262 mln zł; dotacje dla prowadzonych przez
kler placówek zdrowotnych – 197 mln zł; zabytki (wyłączając dotacje unijne) – 130 mln zł; bonifikaty – 48 mln zł; oświata i wychowanie – 300 mln zł; dotacje unijne – 711 mln zł; dotacje na programy społeczne – 253 mln zł; na „rozwój wsi” – 94 mln zł; Fundusz Kościelny – 90 mln zł.
Do tego dorzucają się jeszcze wierni: taca – około 1,5 mld zł
rocznie; kolęda – 400 mln zł; intencje mszalne – 305 mln zł; chrzty,
komunie, bierzmowanie – 88 mln zł; śluby – 100 mln zł; pogrzeby
i administrowanie cmentarzami – 370 mln zł; wypominki i intencje
mszalne – 55 mln zł. Dochody kościelnych osób prawnych z działalności gospodarczej to kwota 360 mln zł.
W sumie do Kościoła papieskiego trafia, CO ROKU z różnych źródeł
znacznie ponad 6,5 mld zł.
Zanim dasz swoje sto złotych na ten "szlachetny cel" weź pod uwagę, co wyżej przeczytałeś! Pozdrawiam!
utrzymanie kapelanów – 55 mln zł; katechetów – 1,35 mld zł;
szkolnictwo wyższe – 262 mln zł; dotacje dla prowadzonych przez
kler placówek zdrowotnych – 197 mln zł; zabytki (wyłączając dotacje unijne) – 130 mln zł; bonifikaty – 48 mln zł; oświata i wychowanie – 300 mln zł; dotacje unijne – 711 mln zł; dotacje na programy społeczne – 253 mln zł; na „rozwój wsi” – 94 mln zł; Fundusz Kościelny – 90 mln zł.
Do tego dorzucają się jeszcze wierni: taca – około 1,5 mld zł
rocznie; kolęda – 400 mln zł; intencje mszalne – 305 mln zł; chrzty,
komunie, bierzmowanie – 88 mln zł; śluby – 100 mln zł; pogrzeby
i administrowanie cmentarzami – 370 mln zł; wypominki i intencje
mszalne – 55 mln zł. Dochody kościelnych osób prawnych z działalności gospodarczej to kwota 360 mln zł.
W sumie do Kościoła papieskiego trafia, CO ROKU z różnych źródeł
znacznie ponad 6,5 mld zł.
Zanim dasz swoje sto złotych na ten "szlachetny cel" weź pod uwagę, co wyżej przeczytałeś! Pozdrawiam!
~cathari : "Cała prawda o majątku Kościoła katolickiego
w Polsce"
Czytamy w starych kronikach, że około roku 1034
“Wybuchł w ziemi Lachów bunt, powstali chłopi i pozabijali swoich biskupów…”
“Rzucili się no swych panów i sięgnęli po władzę… Przeciw biskupom i kapłanom bożym rozpoczęli bunt i jednych mieczem, drugich kamieniami pomordowali”.
Znane nam z imienia klasztory wszystkie bez wyjątku w tym czasie upadły. Z czterech stolic biskupich, to jest arcybiskupstwa w Gnieźnie i biskupstw w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu, żadne nie przetrzymało tej burzy. W opustoszałych kościołach dzikie zwierzęta założyły swe legowiska…. Co wywołało tę burzę pierwszego w naszych dziejach buntu chłopskiego? Jakie były przyczyny nienawiści chłopów do biskupów? Źródła historyczne umożliwiają wyliczenie pięciu głównych przyczyn:
Burza nienawiści przeciw hierarchii kościelnej trwała kilkanaście lat i została stłumiona jedynie dzięki obcej interwencji, dzięki sprowadzonym przez arcybiskupa Stefana rycerzom niemieckim.
“Powrotem nowego porządku do Polski zajmują się cesarz niemiecki i papież”. Osadzają oni na tronie polskim mnicha Kazimierza, siostrzeńca arcybiskupa Kolonii, Hermana. Polska stała się na kilkadziesiąt lat lennem Niemiec; lennik cesarza Konrada II, mnich Kazimierz, płaci, co rok obu swoim panom, cesarzowi niemieckiemu i papieżowi, wysoki haracz, a tymczasem rycerze niemieccy pustoszą Polskę, masakrując zbuntowanych chłopów.
Pacyfikacja kraju kierował arcybiskup Stefan. W rezultacie tej pacyfikacji
“Polska stała się jedna wielką pustynią bezludnym opuszczonym pustkowiem, cmentarzyskiem ruin i zgliszcz”. Kościół walczył nie tylko o realne nabytki ziemskie, ale także o zmianę podstawy prawnej posiadania ziemskiego, występując “przeciwko rodowym prawom do ziemi jako rzekomo niesłusznym, bo ograniczającym pełną własność indywidualną, ale motywacje etyczne były tutaj tyko wprzęgnięte w służbę materialnego interesu instytucji”. Jaskrawym przykładem tej walki była działalność Stanisława Szczepanowskiego, biskupa krakowskiego, o którym mówiono, że jest chciwym łupieżcą, a nie pasterzem parafian, że nie biskupuje, lecz obskubuje z majątków, będąc “wszetecznikiem, zbiorcą bogactw i łakomcą”. Tenże biskup Stanisław zawarł nielegalna transakcję z niejakim Piotrowinem, który sprzedał biskupowi ziemię stanowiącą nie jego prywatną własność, lecz własność całego rodu. Toteż po śmierci Piotrowina bratankowie i krewni zmarłego udali się przed sąd królewski “twierdząc, iż majętność tę do nich należąca biskup Stanisław ździerstwem nieprawnym zagarnął… Biskup dowodzi, że ja nabył prawem kupna… i na dowód… kazał odkopać trupa butwiejącego już od lat trzech” itd.
W posiadanych z nadania bądź kupna majątkach mieli biskupi przywileje robienia z chłopami, co im się podobało. Stwierdzają to liczne dokumenty średniowieczne np. przywilej Władysława, księcia łęczycko-dobrzyńskiego, w którym czytamy m. in.:
“Zezwalamy panu biskupowi (włocławskiemu) i jego kapitule decydować o wsiach: Komorniki, Żywocin, Gadaszewice, Chorzęcin, Łaznów, Transzew, Strupin, Łódź, Dąbrowa, Niesułków, Siedlce, Gnichów, Przanowice, Sobota i Zagórzewice i urządzać, jak samemu panu biskupowi i jego kapitule zdawać się będzie lepiej i u ż y t e c z n i e” .
Przywilej taki dawał biskupowi prawo przesiedlania, o nawet wypędzania chłopów z ziemi, która uprawiali z dziada pradziada.
“Jeśli się panu podobało, jeśli grunta na inny przeznaczał użytek, jeśli uważał, że włość jakaś była więcej zaludniona, niż potrzeba uprawy tego wymagała, rugował chłopów bez przeszkód.
Książęta, nadając ziemie osiadłe biskupom, przykazywali często osadnikom wynieść się, a duchowieństwu zezwalali na zburzenie chat po wypędzonych chłopach, których można było
“wedle swego upodobania i bez żadnej słusznej przyczyny z posiadanych przez nich dziedzin wyrzucić i te dziedziny, komu innemu nadać, bez obowiązku uiszczenia tak obdartemu wieśniakowi jakiegokolwiek wynagrodzenia…. Przykład takiego wyrzucenia, wyzucia, daje nam przywilej Bolesława Wstydliwego z roku 1261, wydany dla kapituły katedralnej krakowskiej, w którym książę dziedziny cieśli we wsi Szczytniki położone cieślom tym zabiera… nakazując owym cieślom iżby ze wsi Szczytnik ze swoich dziedzin się wynieśli i budowle swe w tychże dziedzinach istniejące usunęli, inaczej kanonicy (krakowscy) będą mieli prawo budowle te rozburzyć. Innych zaś dziedzin dla, tak ograbionych wieśniaków książę nie naznacza... Eliminacja wieśniaków z posiadanych przez nich dziedzin była prawie zawsze ciężką krzywdą, wyrządzona takim eliminowanym wieśniakom”. Jedna z przyczyn przesiedlania chłopów przez biskupów i opatów była konieczność separowania poddanych kościelnych od sąsiedztwa z poddanymi książęcymi, którzy byli mniej uciskani i wyzyskiwani. Historyk prawa średniowiecznego, Romuald Hube, podając fakt, że w roku 1254 “przełożony klasztoru staniatkowskiego ludzi swoich przeniósł z jednego miejsca na drugie”, dodaje następujący komentarz:
“Kościoły robiły te przeniesienia w tym celu, aby ludność swa usuwać spod zetknięć, dla nich, szkodliwych, z ludnością poddana innej władzy, (która mniej gnębiła i ciemiężyła chłopów, A. N.)… Pokazuje, więc, że (ziemie uprawiane przez chłopów) w każdej chwili mogły być im odjęte przez księcia, a później i przez panów (świeckich i biskupów), częścią skutkiem ustalającego się nieprawego zwyczaju, częścią skutkiem nadania panów prawem zupełnego władztwa nad ziemia”... Dzisiaj należy chwalić Dziwisza i innych chłopaków w sukienkach, że zaniechanie praktyk o których była mowa wyżej.
Czytamy w starych kronikach, że około roku 1034
“Wybuchł w ziemi Lachów bunt, powstali chłopi i pozabijali swoich biskupów…”
“Rzucili się no swych panów i sięgnęli po władzę… Przeciw biskupom i kapłanom bożym rozpoczęli bunt i jednych mieczem, drugich kamieniami pomordowali”.
Znane nam z imienia klasztory wszystkie bez wyjątku w tym czasie upadły. Z czterech stolic biskupich, to jest arcybiskupstwa w Gnieźnie i biskupstw w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu, żadne nie przetrzymało tej burzy. W opustoszałych kościołach dzikie zwierzęta założyły swe legowiska…. Co wywołało tę burzę pierwszego w naszych dziejach buntu chłopskiego? Jakie były przyczyny nienawiści chłopów do biskupów? Źródła historyczne umożliwiają wyliczenie pięciu głównych przyczyn:
Burza nienawiści przeciw hierarchii kościelnej trwała kilkanaście lat i została stłumiona jedynie dzięki obcej interwencji, dzięki sprowadzonym przez arcybiskupa Stefana rycerzom niemieckim.
“Powrotem nowego porządku do Polski zajmują się cesarz niemiecki i papież”. Osadzają oni na tronie polskim mnicha Kazimierza, siostrzeńca arcybiskupa Kolonii, Hermana. Polska stała się na kilkadziesiąt lat lennem Niemiec; lennik cesarza Konrada II, mnich Kazimierz, płaci, co rok obu swoim panom, cesarzowi niemieckiemu i papieżowi, wysoki haracz, a tymczasem rycerze niemieccy pustoszą Polskę, masakrując zbuntowanych chłopów.
Pacyfikacja kraju kierował arcybiskup Stefan. W rezultacie tej pacyfikacji
“Polska stała się jedna wielką pustynią bezludnym opuszczonym pustkowiem, cmentarzyskiem ruin i zgliszcz”. Kościół walczył nie tylko o realne nabytki ziemskie, ale także o zmianę podstawy prawnej posiadania ziemskiego, występując “przeciwko rodowym prawom do ziemi jako rzekomo niesłusznym, bo ograniczającym pełną własność indywidualną, ale motywacje etyczne były tutaj tyko wprzęgnięte w służbę materialnego interesu instytucji”. Jaskrawym przykładem tej walki była działalność Stanisława Szczepanowskiego, biskupa krakowskiego, o którym mówiono, że jest chciwym łupieżcą, a nie pasterzem parafian, że nie biskupuje, lecz obskubuje z majątków, będąc “wszetecznikiem, zbiorcą bogactw i łakomcą”. Tenże biskup Stanisław zawarł nielegalna transakcję z niejakim Piotrowinem, który sprzedał biskupowi ziemię stanowiącą nie jego prywatną własność, lecz własność całego rodu. Toteż po śmierci Piotrowina bratankowie i krewni zmarłego udali się przed sąd królewski “twierdząc, iż majętność tę do nich należąca biskup Stanisław ździerstwem nieprawnym zagarnął… Biskup dowodzi, że ja nabył prawem kupna… i na dowód… kazał odkopać trupa butwiejącego już od lat trzech” itd.
W posiadanych z nadania bądź kupna majątkach mieli biskupi przywileje robienia z chłopami, co im się podobało. Stwierdzają to liczne dokumenty średniowieczne np. przywilej Władysława, księcia łęczycko-dobrzyńskiego, w którym czytamy m. in.:
“Zezwalamy panu biskupowi (włocławskiemu) i jego kapitule decydować o wsiach: Komorniki, Żywocin, Gadaszewice, Chorzęcin, Łaznów, Transzew, Strupin, Łódź, Dąbrowa, Niesułków, Siedlce, Gnichów, Przanowice, Sobota i Zagórzewice i urządzać, jak samemu panu biskupowi i jego kapitule zdawać się będzie lepiej i u ż y t e c z n i e” .
Przywilej taki dawał biskupowi prawo przesiedlania, o nawet wypędzania chłopów z ziemi, która uprawiali z dziada pradziada.
“Jeśli się panu podobało, jeśli grunta na inny przeznaczał użytek, jeśli uważał, że włość jakaś była więcej zaludniona, niż potrzeba uprawy tego wymagała, rugował chłopów bez przeszkód.
Książęta, nadając ziemie osiadłe biskupom, przykazywali często osadnikom wynieść się, a duchowieństwu zezwalali na zburzenie chat po wypędzonych chłopach, których można było
“wedle swego upodobania i bez żadnej słusznej przyczyny z posiadanych przez nich dziedzin wyrzucić i te dziedziny, komu innemu nadać, bez obowiązku uiszczenia tak obdartemu wieśniakowi jakiegokolwiek wynagrodzenia…. Przykład takiego wyrzucenia, wyzucia, daje nam przywilej Bolesława Wstydliwego z roku 1261, wydany dla kapituły katedralnej krakowskiej, w którym książę dziedziny cieśli we wsi Szczytniki położone cieślom tym zabiera… nakazując owym cieślom iżby ze wsi Szczytnik ze swoich dziedzin się wynieśli i budowle swe w tychże dziedzinach istniejące usunęli, inaczej kanonicy (krakowscy) będą mieli prawo budowle te rozburzyć. Innych zaś dziedzin dla, tak ograbionych wieśniaków książę nie naznacza... Eliminacja wieśniaków z posiadanych przez nich dziedzin była prawie zawsze ciężką krzywdą, wyrządzona takim eliminowanym wieśniakom”. Jedna z przyczyn przesiedlania chłopów przez biskupów i opatów była konieczność separowania poddanych kościelnych od sąsiedztwa z poddanymi książęcymi, którzy byli mniej uciskani i wyzyskiwani. Historyk prawa średniowiecznego, Romuald Hube, podając fakt, że w roku 1254 “przełożony klasztoru staniatkowskiego ludzi swoich przeniósł z jednego miejsca na drugie”, dodaje następujący komentarz:
“Kościoły robiły te przeniesienia w tym celu, aby ludność swa usuwać spod zetknięć, dla nich, szkodliwych, z ludnością poddana innej władzy, (która mniej gnębiła i ciemiężyła chłopów, A. N.)… Pokazuje, więc, że (ziemie uprawiane przez chłopów) w każdej chwili mogły być im odjęte przez księcia, a później i przez panów (świeckich i biskupów), częścią skutkiem ustalającego się nieprawego zwyczaju, częścią skutkiem nadania panów prawem zupełnego władztwa nad ziemia”... Dzisiaj należy chwalić Dziwisza i innych chłopaków w sukienkach, że zaniechanie praktyk o których była mowa wyżej.
~jaga : Odciąć tych pasibrzuchów od państwowego cycka.
Religia precz ze szkół, klechy precz z wojska, żadnych generałów w sutannach.
Kościół ma taki majątek, że może płacić składki emerytalne za swoich
funkcjonariuszy. Komu kościół jest potrzebny do szczęścia ma zagwarantowaną
swobodę wyznania w Konstytucji i może sobie z niego nie wychodzić oraz dawać na
tacę? Takiego pasożyta jak kościół katolicki trzeba traktować radykalnie jak
raka wycinać z zapasem.
~tyle do ~zdzich0: jak zwykle argument
fanatyka katolickiego to albo Żyd albo Islamista, matole bez szkoły, co ma
wiara i historia Słowian wspólnego z Islamem??? To wy katolicy z waszą wiarą
jesteście tu obcy, wasz bożek i jego matka byli Żydami i nic tego nie zmieni, nawet
wasze modły w kościele, na waszych obrazkach w kościołach jest pustynia,
wielbłądy i palmy, oraz kolesie w "szmatach", nic takiego na tych
ziemiach nie było, jesteście jak zaraza, która przyszła, zabiła prawdziwą wiarę
i została, i jeszcze śmiecie nam Słowianom Polakom wmawiać, że to nasza wiara,
to wam bliżej do Islamistów.... Idź precz z naszego pięknego Słowiańskiego kraju....
~antena : Dlaczego kościół kłamie ????? Jak długo jeszcze
czarni złodzieje będą okradać Polskę?????? Czy po oddaniu całej Polski w łapy
mafii watykańskiej jeszcze będzie brakowało i Polacy będą mieli dług w stosunku
do kościółkowych????Niech biskupi zaczną liczyć pedałków i zboków w swoich
szeregach a przestaną okradać Polaków. Panu, który napisał ten artykuł i
księżulowi, który opracował raport chyba się we łbie pomieszało. Myślę, że
Polacy zmądrzeją i pogonią czarnych nierobów do uczciwej pracy a wybiją im z
głowy ogłupianie narodu. Im większy ciemnogród tym biedniejszy naród i kraj
bardziej zacofany. Obudźmy się wreszcie, mamy 21 wiek a nie średniowiecze.
~Lao do ~realizm: Mogą długo nie
pożyć, bo widzisz, islamiści nie różnią się od chrześcijan, co do okrucieństwa
i co do zasady. A zasada jest taka, że religiant najsilniej zwalcza,
niereligianta, a dopiero potem innowiercę. Bo religiant wie, że innowierca jest
wstępnie podatny na bajki, więc można go przekonwertować na swojego. A
niereligiant jest najwyraźniej bajkoodporny, dlatego niereligiantów zabija się
najpierw żeby nie pyskowali, bo oni mają coś do powiedzenia i w dodatku mówią
do rzeczy. Dlatego niereligiantów trzeba najprędzej uciszyć na zawsze.
Niereligianci akurat doskonale o tym wiedzą, bo najczęściej są dobrze obeznani z historią różnych kultów religijnych i wojen religijnych, o których religianci najczęściej nie mają najzieleńszego pojęcia.
Niereligianci akurat doskonale o tym wiedzą, bo najczęściej są dobrze obeznani z historią różnych kultów religijnych i wojen religijnych, o których religianci najczęściej nie mają najzieleńszego pojęcia.
~nina do ~prawda nie jest ukryta: Ja się
stosuję do Twoich rad! Nie chodzę do kościoła, odkąd nasz proboszcz, przed
Bierzmowaniem mojego dziecka, nauczał nas, jaki kielich liturgiczny należy
kupić na dar ołtarza. Oczywiście zaznaczył, że nie może być, taki z niższej półki,
bo będzie miał za małą domieszkę złota i będą zostawały ślady, po palcach
kapłana. Nie zauważył nawet, że kilka osób nie było stać na zapłacenie, tych
marnych 150 zł. składki!! Wkurzyłam się wtedy nadzwyczajnie, Księża nie mają pojęcia,
że takie małe pieniądze, są dla niektórych ludzi, przeżycie tygodnia, przez
całą rodzinę.Znam osobiście takich ludzi i dlatego, nie będę wspierać Kościoła finansowo,
bo księża nie znają wartości pieniądza, nie wiedzą ile trzeba pracować, żeby zarobić,
taką kwotę pieniędzy. Mieszkam na Podkarpaciu, gdzie jest straszne bezrobocie i
dlatego rozumiem zwykłych ludzi, a nie rozumiem, takich klechów! Dziwne????
~piotr51 : zapomniał księżulo policzyć także dochody z tytułu
nauki religii w szkołach, darowizn z tytułu odpisów podatkowych (6% dochodu
przed opodatkowaniem, bez ograniczeń tytułu darowizn bez limitowych - potrzebne
jest tutaj jedynie sprawozdanie), koszty kapelanów w wojsku, ubezpieczeń
społecznych i emerytalnych zatrudnionych księżuli. A tak nawiasem mówiąc to
"wejście" w posiadanie tego majątku też jest z kategorii
"szemranego", że nie wspomnę o innych niecnych działaniach (warto
poczytać trochę historii). Oni nie kupowali oni po prostu przywłaszczali. To
oni powinni oddać a nie wyciągać łapy do tego zubożałego narodu!!
~prawda nie jest ukryta : Przestańcie chodzić do kościoła, odejdźcie od
religii, a i księża staną się zbędni. Ewolucja ich wyeliminuje i nie będzie
problemu.
To znaczy zajmą się innymi sprawami. Kościół, dogmaty i księża NIE są nam, (a tym bardziej Bogu) potrzebni. Okłamali Was. Księża niech lepiej znajdą sobie partnerki i zaczną żyć po ludzku, tak wiele jest kobiecych samotnych serc, zamiast bawić się w kościół, który Boga nie poznał i nie pozna, bo takowy nie istnieje!!! DOROŚNIJCIE.
To znaczy zajmą się innymi sprawami. Kościół, dogmaty i księża NIE są nam, (a tym bardziej Bogu) potrzebni. Okłamali Was. Księża niech lepiej znajdą sobie partnerki i zaczną żyć po ludzku, tak wiele jest kobiecych samotnych serc, zamiast bawić się w kościół, który Boga nie poznał i nie pozna, bo takowy nie istnieje!!! DOROŚNIJCIE.
~myszka korbiarka : Co za durnota czarnej burżuazji!! Nich ktoś powie
ile stracili dawni właściciele ziemscy, kamienicznicy, właściciele fabryk oraz
zwykli obywatele. Kto ma się za nimi ująć, przecież nie kościół, który gorzej
niż przysłowiowy przedwojenny żyd wypruje z dłużnika żyły? Żadnej zadumy na
losem ludzi, tylko bezczelna roszczeniowa dzicz. Co Głódź chce mieć jeszcze
jeden pałac z sarenkami???? Jak tu nie przyznać racji palikotowcom???? Kościół
powinien być skromny i podzielać los narodu. Albo dajcie wszystko kościołowi, a
reszta niech zdycha!!!! Zobaczcie, jakimi brykami jeżdżą biskupi i zwykli
księża, a może się mylę: nie widziałem bezrobotnego księdza. Jak tak będą
robili to już nastąpi to niedługo!
~Radek : Przeczytałem tylko co wytłuszczonym drukiem -
reszty czytał nie będę bo połączenie słów Kościół - Państwo-Ustawodawstwo
napawa mnie obrzydzeniem :( - z tego co wiem Polska nie jest państwem
wyznaniowym więc ten artykuł to albo kpina albo do prokuratury itp..... Jak ten
sławetny Kościół czytający Pismo Święte, w którym mowa o ubóstwie może mieć
czelność życzyć sobie jakichś DOCHODÓW? To Kościół jest czy firma komercyjna???!!!???!!!
Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń